Miltä vanhuksen aterian kuuluu näyttää

Helsingin sanomat uutisoi 30.10 vanhusten arkiruuasta, kun huolestunut lukija oli ollut toimitukseen yhteydessä. Ikäihmisen omainen on koko vuoden tuloksetta laittanut palautetta siitä, miten ruoan laatu on vähitellen huonontunut sen jälkeen, kun sen alkoi toimittaa Attendo. ”Hänellä on usein niin nälkä ateriapalvelun aterioiden jälkeen, että tarvitaan kolmas lämmin ateria. Tai sitten hän syö liikaa makeaa nälkäänsä”, nainen kuvaa. Omainen kuvaa, miten häntä huolestuttaa varsinkin ne päivät, jolloin kukaan ei pääse vierailemaan ikäihmisen luona. (*Helsingin Sanomat)

Ihmisten hyvinvointi ensin

Olemme huolestuneita siitä, mihin vanhusten henkinen ja fyysinen hyvinvointi ajautuu muutaman vuoden päästä, mikäli tähän ei puututa. Hyvinvointialueen kilpailutuksissa tulisi aina huomioida seuraavat asiat hinnoittelun lisäksi:

  • Ympäristötavoitteet – miten yhteistyökumppani vastaa ympäristöystävällisyydestä ja logistiikan aiheuttamista päästöistä.
  • Ruokahävikki – onko ruokahävikki huomioitu valmistusprosessissa ja loppuasiakkaan luona.
  • Ateriapalvelun huoltovarmuus – miten varmistetaan se, että loppuasiakkaalla on aina aterioita saatavilla.
  • Ravitsemussuositusten noudattaminen – noudattavatko ateriat nykyaikaisia ravitsemussuosituksia ja miten laatua tarkkaillaan.
  • Kotimaisuusaste & luomutarjonta – tukeeko yhteistyökumppanin ruokapalvelu kotimaisia tuottajia ja käyttää mahdollisuuksien mukaan luomutuotteita.
  • Toiminnan kehittäminen – onko yhteistyökumppani tehnyt toiminnalleen kehityssuunnitelman.

Meidän palvelukonsepti on kehitetty ihmisen hyvinvoinnin ympärille. Yksittäiset ateriat ovat 400 g kokoisia ja ne ovat suunniteltu ravitsemusterapeutin kanssa noudattamaan ravitsemussuosituksia. Ateriat vievät nälän ja toimivat tukipilarina muutenkin terveelliseen elämään. Mahdollistamme myös yleisimpien kauppatavaroiden tilaukset ruokatoimituksen yhteyteen, jolloin autamme pienentämään kauppakassien kokoa.

Menumat ateria

Olisiko aika laittaa ruokailut kuntoon?

Haluatko kuulla palvelustamme lisää yksityisasiakkaana tai hyvinvointialueen näkökulmasta? Ota meihin yhteyttä ja kerromme sinulle lisää. asiakaspalvelu@menumat.fi